Welkom

Cruise Control

Dit jaar, ongeveer april 2017 als hij uit de stalling is en na de APK, wil ik een Waeco MS 50 Magic Speed cruise control inbouwen.
Hier komt dan het verslag.

Nu de camper APK goedgekeurd is, is het tijd voor de Cruise Control.
14 maart de CC besteld bij Conrad. Mijn ervaring is dat het altijd lang duurt voordat de bestelling van Conrad binnen is.
Bij het afronden van de bestelling stond "wordt 17 maart verzonden".Kom ik 16 maart thuis van mijn werk, is de CC al binnen.
TOP.
Zaterdag 18-03-2017 begonnen aan de inbouw. Eerst de handleiding goed doorgelezen.
Omdat de KNMI dit keer gelijk had ben ik niet in de regen begonnen.
Eerst maar even binnen alles installeren. Meteen begonnen met het moeilijkste voor binnen.
De kopelings schakelaar. Misschien niet zo moeilijk maar het past natuurlijk nooit helemaal.
Dus een goede plaats zoeken en wat uitzoeken hoe ik het goed monteer.
Na een hoop gepuzzel is het gelukt om de schakelaar met magneet te plaatsen.

Tussen de buien door ook even de vacuüm-servo gemonteerd en de gaskabel aangesloten.

Nu een goede plaats voor de electronicamodule en zoeken naar de +12V geschakeld en +12V continu.
Met wat pauze voor te eten en even een boodschap doen en veel passen en meten ben ik er vandaag ongeveer 4 uur mee bezig geweest.
Ook was de ruimte een storende factor. Ik heb de bestuurdersstoel verwijderd om er beter bij te kunnen.
Toch nog wringen om er bij te komen.

Na een hoop geklooi, informatie inwinnen bij de garage en Facebook doet hij het nog niet.
Het t-stuk tussen de pomp en rembekrachtiger gezet, aangesloten natuurlijk en de testen uitgevoerd. NIETS.
Toen maar even naar Conrad gebeld en die sturen een 2e op zodat ik de verschillende onderdelen kan testen.
Electro unit, servo e.d. verwisselen en testen.
Even afwachten. ze zeggen dat die na 2 werkdagen binnen moet zijn.
Wordt weer vervolgd ........................................ 

Volgende stap is om de draden voor de snelheidsmeter en ​vacuüm-servo naar de motor ruimte te brengen en,
ook nog een lastige klus, de snelheidsmeter plaatsen.
Eerst maar eens wachten op droog weer en, ook niet onbelangrijk, TIJD.
Vandaag 19-03-2017 weer iets verder gekomen.
De draden voor de servo en de magneet sensor naar voren gebracht.
De magneetsensor nog niet gemonteerd wel aangesloten en de servo aangesloten.
Door test A komt hij goed maar test B gaat niet goed.
Als ik op SET druk en vast hou, moet het toerental van de motor oplopen en dat doet hij niet.
Aansluitingen aan de servo zitten goed. Ik twijfel nog wel of ik de juiste vacuüm heb.
Als de motor loopt en ik trek de ​vacuüm los en voel aan de slang dan voel ik hem ligt zuigen.
Kan ook niets vinden met hoeveel kracht de servo trekt aan de gaskabel.
Met een tang aan de kabel trekken gaat, maar dan moet ik toch redelijk wat kracht zetten.
Wordt vervolgd .............................................. 

De nieuwe set was snel binnen, 2 dagen, Meteen de servo vervangen..... niets, toen de elektronische module vervangen.... niets.
Alle kabels van de module en servo nog eens doorgemeten. Was ook goed.
In de handleiding kon ik niets vinden over de vereiste sterkte van het ​vacuüm.
Toch waren mijn twijfels daar over omdat verder alles goed is.
Toen maar een monteur op de hoek erbij gehaald.
Alles nog eens doorgenomen en ook hij vond dat het ​vacuüm wat laag was.
Shit, nu dus eerst een nieuwe/andere ​vacuümpomp halen ergens..........
Voor de zekerheid nu het weer goed is maar even de camper op de blokken gereden en de censor op de aandrijfas geplaatst.
Het was weer passen en meten om dat ding goed op zijn plaats te krijgen.
Nu maar hopen dat de CC werkt tijdens het rijden anders zal ik toch een keer een andre ​vacuümpomp moeten halen.

Hoera ik heb een Cruise Control........... alleen werkt dat k*t ding nog niet.
Ik was toevallig bij een garage en daar was een service monteur van Waeco Airco bezig. Van hem kreeg ik een tel nummer van Waeco.
Heb daarheen gebeld en werd best goed geholpen. Verschillende mogelijkheden langs gelopen maar alles was goed aangesloten.
Wat hij adviseerde was om een ​vacuüm potje van een oude Audi of Golf bij de sloop te halen en die er tussen te zetten.
Nu weer tijd vinden om een potje op de sloop te halen............

Potje van een Audi gevonden en geïnstaleerd. Nog niets.
Na op diverse plaatsen, garage's, facebook en kennissen denk ik toch dat het een ​vacuüm probleem is. Al is dat ook weer niet echt zo omdat de remmen het goed doen en bij een slecht vacuüm merk je dat meteen aan de remmen.
Toch maar weer naar Conrad gebeld en die wisten het ook niet. Daar kreeg ik het nummer van Dometic service. Waeco is overgenomen door Dometic.
Daar kreeg ik een paar tips die niet in de handleiding staan en die ik hier ook niet op zet.
kortom: De servo motor aan de witte en rode draad moet 12V staan en je moet ook de klep horen inschakelen.
Wel NA het aansluiten van de massa, zwarte draad, want die was niet verbonden met de massa in de regel unit.
Ik heb de massa met een draad aan het cassis gesloten met de connector, bij de servo.
Dus massa op de servo en op de regel unit.
Als ik nu dus test B uitvoer zou hij het kunnen doen, dus niet.
Ook heb ik één 12V bron genomen. Dat was me al eerder geadviseerd door een van de service medewerkers.
Wel een bron na het contact. Deze versie heeft geen geheugen dus is het ook niet belangrijk om constante voeding te hebben.
Als ik meet op de witte en rode draad in de connector van de regel unit staat daar geen 12V op rood en geen 12V pulsen op de witte als ik de "SET" knop indruk.
Het toerental gaat dus ook niet omhoog.
Het lijkt mij logisch dat als ik in de test B mode zit en op de "SET" druk op z'n minst een 12V puls moet komen en constant 12V op rood.
Omdat ik al een 2e set gekregen heb van Conrad en de servo en regel unit vervangen had moesten die wel goed zijn.
Nu heb ik de eerste set in gebruik.
De tweede set is al terug gestuurd naar Conrad.
Na weer een paar telefoontjes met Dometic en wat testen kwamen hun met de conclusie dat de regel unit defect moet zijn.
Dus weer bellen met Conrad. Die begon mij al te beschuldigen dat ik het wel niet goed aangesloten heb.
Na 2 monteurs, 1 electrotechnicus en een heel team van Dometic neem ik toch aan dat het goed aangesloten moet zijn.
Hij vond van niet. Toen ben ik toch even uit mijn slof geschoten, had het even helemaal gehad.
Ik mocht toen de regel unit retour sturen waarna zij dan weer een nieuwe opsturen.
Weer even wachten tot de nieuwe regel unit binnen komt.
Op 08 05 2017 kwam de nieuwe CC binnen, een complete set, ik moest zelf maar even de regel unit er uit halen en de rest retour sturen.
Het was vrij laat dus de volgende dag op dinsdag de regel unit aangesloten. Kwestie van een stekker insteken.
Door test A, electronische controle van de bedienings unit en de schakelaars op de koppeling en rem, kwam hij goed. Toen test B, die ging ook goed dus was het wachten op een rit zodat ik heb ook kon testen rijdens het rijden.
Dat was op vrijdag toen we naar Leeuwarden reden.
In het begin ging het goed maar naar verloop van tijd ging de topsnelheid van de CC omlaag.
Op het laatst kon ik, op de CC, niet harder dan 75Km/u.
Ik had al een vermoeden. Bijna in Leeuwarden had ik een recht stuk weg en kon hem op 70km/u krijgen waar hij weer langzaam terug zakte naar 50km/u.
Toevallig was daar de max snelheid ook 50 dus kwam goed uit.
Op de camping de motorkap er af gehaald en gekeken naar de gaskabel van de CC.
Ja, die was niet helemaal goed vast gezet en de kabel was wat los getrokken.
Weer op de juiste stand gezet en de kabel goed vast gezet.
Werkt.
Kortom.
Van de eerste set was de regel unit defect. De 2e set deed het niet omdat, denk ik, dat hij niet genoeg ​vacuüm heeft zonder ​vacuüm potje.
Dus die set compleet terug gestuurd en verder gegaan met de eerste set.
Bij die set kwam later het ​vacuüm potje bij maar omdat de regel unit defect was was er geen verbetering.
Met een nieuwe regel unit werkt alles prima.
Conclusie.
Als je de ​vacuüm kan meten en hij is meer dan 0,5 Bar en de set is goed is het best makkelijk om deze set zelf in te bouwen.
Enige handigheid en technische kennis is makkelijk.